2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Като от футбол…
Може би именно заради този факт, дори по времето, когато се занимавах с отношенията с българския национален отбор (по неволя в качеството на основен спонсор), винаги съм си признавал, че почти нищо не разбирам от футбол…
Но… да се върнем към маркетинга…
То т’ва маркетингът е просто нещо – трябва да е хубаво (да ми харесва на мен), да продава (от тук и следствието – ако има световна криза и продажбите са намалели – маркетингът е виновен), и е решение за всичко („имам тука едни залежали…, то те не работят вече и са модел от 1980, но…“).
Това, че една марка се гради с години (понякога-десетки), че в един град търговците ти казват едно за марката, а в друг казват друго; че един сайт се опитва да бъде хем най-информативен, хем най-разнообразен, хем най-забавен… това са просто маловажни подробности… Какъв е проблемът?
Ще опитам да илюстрирам с примери (фиктивни, за целите на пост-а):
Първи пример: Какъв е проблемът например да направиш промоция за Туборг с подарък ЗЛАТЕН ШАХ?
(амаааа… – ще отвори уста някой по-запознат – Туборг не означаваше ли „fun“?)
- Такаааа… точно там е проблемът. Марката е „премийна / луксозна / със стил“… Но… дори ако шахът е златен, а в момента тече световно по шах, пък президентът ще връчи лично Златния шах на победителя в промоцията на „бира-кеф-радост-забавление“ с име Туборг… Въпреки всички тези фактори това би била ЛОША промоция!
Шахът е индивидуален спорт, Туборг се стреми да бъде символ на „забавлението с приятели“; Шахът изисква дълго обмисляне на всеки ход, Туборг препоръчва да се насладиш на всеки миг; Шахът (според по-младите) се играе от „задръстеняци“, Туборг иска ти да се откроиш с бутилката в ръка като оригинален пич-купонджия, център на забавата…
Дали подобна промоция ще продава бира? Може би дори да! Дали Туборг би загубил пазарен дял след приключването на такава промоция? Несъмнено да!
Втори пример: Защо пък да не може да направим туристически справочник Golden Pages, който да продаваме по 10 лева бройката?
Ами за можене – можем. Имаме над 5000 туристически агенции, хотели, мотели, къмпинги и тям подобни в базата си. Има как да договорим и канал за продажби, ще продадем над 5000 бройки, това са си 50000 лева, при разход от около 10000 за луксозно изданийце в тираж 5000…
Да, ама не! (помните Петко Бочаров, нали?) – Golden Pages е безплатен! Точка.
Това знаят практически всички, които са чували за Golden Pages; Така знаят и 1.5 милиона души над 15 годишна възраст, които имат у дома или в офиса си справочника… А и 5 000 тираж на фона на милион и половина за 2008-ма година… дали отговарят на представите на бизнеса за Golden Pages (разпространяван в огромни за българските стандарти тиражи…)
За такива специални проекти се препоръчва просто използването на други марки… Не можеш да притежаваш думата „безплатен“, ако имаш и платено издание (Differentiate or Die, Jack Trout & Steve Rivkin)… Като проект идеята е печеливша! От маркетингова гледна точка… „Hotels and Tourism Comprehensive Directory“ или най-тъпото друго име, което се сетите, е по-добро от „Golden Pages“
Трети пример: (реклама!) – Снимай Ленчето, какво ще плащаш на някакви си ми тъпи моделки луди пари за клипа ми!
Да, ама Ленчето я харесваш само ти (шефа)… Е, и още 12% от целевата ти група, например, но типажът е грешен изначално… А! И не умее да играе! Лентата, която платихме, както и допълнителния снимачен ден, са в крайна сметка 3 пъти по-скъпи от хонорара на „онова моделче дето искаше 2000 евро“, но играе в театъра и пред камера е като у дома си…
В заключение: „маркетинг“ и „мнение“ не си приличат. „Мнението е като задникът – всеки си го има“ – беше популярен израз в училище…! Но маркетинговото мислене „как това, което правя днес, да продаде повече, но и да направи по-силна марката ми след 2,3,5 години“… това дори много колеги го нямат
Надявам се постът да е бил забавен…
Нарочно нахвърлям само „малко идеи“… Всички работещи в сферата на маркетинг / реклама / пр / промоции имаме своите лични примери…
Дайте своите лични примери! Коментарите са добре дошли
Източник: http://malakov.wordpress.com